عوامل شادکامی در مدرسه
صاحبنظران و پژوهشگران برای شناسایی عوامل شادکامی در مدرسه مطالعات مختلفی انجام دادهاند. در پژوهش حاضر، حاصل این تلاشها با اولویتبخشی به آرای متخصصان داخلی و براساس تاخر زمانی، ارائه میشود.
عوامل ایجاد شادی در مدرسه از منظر صاحب نظران داخلی
عباسینیا (1391)، در کتاب خود با عنوان مدارس شاداب، دانش آموزان شاد» ویژگی مدارس شاد را در مهربانی و روابط انسانی افراد میداند. از نظر وی، عوامل مؤثر در شادابی مدارس عبارتاند از:
• توجه به فضای فیزیکی مدرسه
• تجدیدنظر در کیفیت فعالیتهای آموزشی و توجه به شاخصهای نشاط
• ایجاد روابط انسانی مطلوب
• استفاده از روشهای فعال تدریس
• آموزش ارزشهای انسانی
• استفاده از روشهای ساده و جذاب در آموزش
• معرفی الگوهای مناسب
• تشویق و ارزشگذاری فعالیتهای دانش آموزان برای ایجاد عزت و اعتمادبهنفس
• آموزش روابط اجتماعی مناسب به دانش آموزان
• توجه به معیارهای شادیآفرین در سنین مختلف (کودکی: توجه به نیازهای جسمی و روانی ـ نوجوانی: پذیرش فرد از طرف خانواده و گروه همسالان و موفقیت در کارهای شخصی و تحصیلی ـ جوانی: کسب مهارتهای لازم برای تصدی شغل، پیشرفت در کار و تحصیل)
• نقش دولت در افزایش شادمانی: جلوگیری از رواج و پخش برنامههای مروج خشونت ـ ترویج محبت و زندگی متعادل در تولیدات رسانهای ـ آموزش تکریم و سپاس از طبیعت ـ تأمین شغل، بهداشت و درمان و هزینه معیشت مردم
• آموزش ارزشمندی کار و تلاش
• تشویق دانش آموزان به خلاقیت و نوآوری و ایجاد بسترهای لازم برای بروز استعدادها
• همکاری آگاهانه و مشارکت همهجانبه اولیا با مدرسه.
جعفری و همکاران (1387) در مطالعه خود به بررسی عوامل مؤثر در شادابی مدارس پرداخته و نتیجه گرفتهاند که عوامل فردی، عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، عوامل کالبدی و سبک مدیریت مشارکتی، در شادابی مدارس مؤثرند و از طرفی، مدیریت آمرانه در مدارس میتواند شادابی مدارس را کاهش دهد. آنها همچنین برای افزایش شادی و نشاط در مدارس موارد زیر را پیشنهاد دادهاند:
مشارکت کارکنان مدرسه در اداره امور، آموزش به خانوادهها از طریق انجمن اولیا و مربیان، استفاده از روشهای فعال تدریس، برگزاری جلسات بحث آزاد جهت بیان انتظارات دانش آموزان بدون نگرانی و اضطراب، برنامهریزی برای بهبود وضعیت فیزیکی مدرسه از قبیل استفاده از رنگهای ملایم و شاد، نور و تهویه مناسب، توجه به معماری و بازسازی مدارس و ایجاد امکانات تفریحی.
رضایی (1386) در کتاب خود به نام چگونه مدرسهای شاد داشته باشیم»، شادی و نشاط را باعث ارتقای انگیزههای حضور و تلاش در مدرسه معرفی میکند. او عوامل ایجاد مدرسه شاد را به شرح زیر بیان کرده است:
• زیباسازی و بهسازی فضای مدرسه: توسعه فضای سبز، ارتقای بهداشت و خدمات بهداشتی در مدرسه، توجه به ورزش و فضای تحرک و بازی.
• بهبود روابط انسانی و فضای عاطفی مدارس: تغییر نگرش اولیا، مربیان و دانش آموزان از طریق جلب مشارکت آنان در اداره امور مدرسه.
• ایجاد جو سازمانی مطلوب: احترام مدیر به کارکنان، تقویت روحیه کار گروهی و مشارکت، توجه به مشکلات افراد و انتظارات آنان، روابط حسنه افراد با یکدیگر، برگزاری جلسات مشترک با اولیا و مربیان و دانش آموزان، برگزاری جلسات و برنامههای غیررسمی با دانش آموزان.
• اصلاح شیوه های مدیریت: مشارکت دانش آموزان و اولیا در اداره امور مدرسه، فعالسازی مجامع و تشکلهای دانشآموزی، بهرهگیری از مدیریت مشارکتی.
• توسعه فعالیت های آموزشی و پرورشی با رویکردهای نوین: اهمیت دادن و توجه به ارزشیابی مستمر، فعالیتهای فرهنگی و هنری و فعالیتهای مکمل و فوق برنامه.
• اصلاح و بهبود روشهای تدریس: کاربست روشهای نوین و فعال در فرایند یاددهی ـ یادگیری، بهکارگیری راهکارها و راهبردهای کلاس شاد، توسعه و کاربرد روشهای تشویق کلامی و غیرکلامی.
• رنگ و پوشش دانش آموزان: توجه به ویژگی و خصوصیات روانی رنگها، روانشناسی رنگ ها در دورههای مختلف تحصیلی، توجه به دیدگاه اسلام درباره رنگها.
وی در ادامه، راهبردهای زیر را برای افزایش شادی و نشاط در مدرسه توصیه میکند: تنوع در اجرای مراسم آغازین، برنامهریزی اوقات فراغت دانش آموزان، مدیریت زنگ تفریح، اجرای برنامههای شادیبخش، رفع موانع و عوامل بازدارنده شادی.
اکبرزاده و حقیقی (1386) در کتاب خود با عنوان مدیریت شادی در مدرسه»، شادی را امری ذاتی و درونی میدانند که بر رفتار و اندیشه انسان تأثیر میگذارد. آنها در ادامه، عوامل مؤثر در شادی مدارس را به این ترتیب برمیشمرند:
ـ امکانات فیزیکی: ساختمان مدرسه، میزها و نحوه چیدمان آنها، درهای ورودی، فضای سبز موجود، تابلوها، وسعت حیاط و کلاسها و. .
ـ نیروی انسانی: بارزترین و شاخصترین مؤلفه ایجاد شادی در مدرسه است و از طریق تعاملات مختلف، فرایند شادی را تنظیم و هدایت میکند.
ـ تعاملات: شامل رابطه مدیر با دانش آموزان، رابطه مدیر با معلمان و سایر کارکنان.
آنها همچنین چهارده مورد را بهعنوان موانع شادی در مدرسه یاد میکنند:
شیوههای تدریس غیرخلاق و نامتناسب، برنامههای تحصیلی نامناسب، نادیده گرفتن احساسات دانش آموزان، اصطکاک فرهنگی و اقتصادی مدرسه با جامعه، استفاده نکردن از اصطلاحات مثبت و شادیآفرین، برچسب زدن عجولانه به دانش آموزان، سیستم ارزشیابی نمرهمحور، امر و نهی بیش از حد اولیای مدرسه، قوانین تحمیلی، سخنرانیهای طولانی و انتزاعی، باور عموم جامعه به ارزش تحصیل و انتظارات نامعقول والدین، فقر اقتصادی خانوادهها، شلوغی کلاسها و ایجاد اشکال در تعامل احساسی معلم و دانشآموز و مدیر، اضطراب و ترس از امتحان، عوامل روانی و شخصیتی چون کمرویی، پرخاشگری و عدم اعتمادبهنفس، توجه بیش از حد کارکنان مدرسه به ضوابط اداری، منابع مالی محدود و برطرف نشدن نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان، ساختمانهای مستهلک و قدیمی مدارس، تغذیه نامناسب دانش آموزان.
ادامه مطلب
درباره این سایت